< NAAR HOMEPAGE

Algemene voorwaarden

 

In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. Opdrachtgever: de natuurlijke of rechtspersoon die aan Opdrachtnemer opdracht geeft tot het verrichten van werkzaamheden.

  2. Opdrachtnemer: één van de volgende ondernemingen die de opdracht aanneemt of diens rechtsopvolger: WEA Coöperatie U.A. en de leden van deze coöperatie.

  3. Overeenkomst: elke afspraak tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer tot het verrichten van Werkzaamheden door Opdrachtnemer ten behoeve van Opdrachtgever, conform het bepaalde in de opdrachtbevestiging.

  4. Werkzaamheden: alle Werkzaamheden waartoe opdracht is gegeven bij het aangaan van de Overeenkomst, of die door Opdrachtnemer uit anderen hoofde worden verricht. Hieronder zijn onder meer te verstaan het ter beschikking stellen van een onlineapplicatie en alle door de Opdrachtnemer in dit verband te verrichten Werkzaamheden.

  5. Extra diensten: alle diensten welke uitgevoerd worden door Opdrachtnemer in opdracht van Opdrachtgever maar niet voorkomen in de oorspronkelijke opdrachtbeschrijving.

  6. Bescheiden: alle door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer ter beschikking gestelde stukken of gegevensdragers, alsmede in het kader van de uitvoering van de opdracht door Opdrachtnemer vervaardigde stukken.

  7. Portal: de website van Joost welke Opdrachtgever toegang geeft tot de online boekhoudomgeving.

  8. Maandbedrag: vooraf overeengekomen maandelijkse vergoeding voor de Werkzaamheden welke Overeenkomstig de Overeenkomst worden uitgevoerd door Opdrachtnemer in opdracht van Opdrachtgever.

B.     Toepasselijkheid

  1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op: alle aanbiedingen, offertes, op Opdrachten, rechtsbetrekkingen en Overeenkomsten, hoe ook genaamd, waarbij Opdrachtnemer zich verbindt/zal verbinden om Werkzaamheden te verrichten voor Opdrachtgever, alsmede op alle daaruit voor Opdrachtnemer voortvloeiende Werkzaamheden.

  2. In het geval deze Algemene Voorwaarden  en een opdrachtbevestiging onderling tegenstrijdige voorwaarden bevatten, gelden de in de opdrachtbevestiging opgenomen voorwaarden.

  3. De toepasselijkheid van de Voorwaarden van Opdrachtgever wordt door Opdrachtnemer nadrukkelijk van de hand gewezen en dit wordt door Opdrachtgever door acceptatie van deze Algemene Voorwaarden geaccepteerd.

  4. De Algemene Voorwaarden  worden digitaal ter beschikking gesteld via de website van Opdrachtnemer en zijn van toepassing op de Overeenkomst bij de totstandkoming van de Overeenkomst. Afwijkingen van, en aanvullingen op, deze Algemene Voorwaarden  komen op gelijke wijze tot stand.

C.    Aanvang en duur van de Overeenkomst

  1. Elke Overeenkomst komt eerst tot stand en vangt aan op het moment dat de door de Opdrachtgever op de website gevraagde gegevens en Bescheiden volledig zijn ingegeven en het aanbod tot het sluiten van een Overeenkomst op de website heeft bevestigd. De aanvaarding van de opdracht door de Opdrachtnemer is gebaseerd op de ten tijde daarvan door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer verstrekte gegevens en/of Bescheiden. Opdrachtnemer behoudt zich het recht de Overeenkomst niet uit te voeren dan wel te beëindigen indien de verstrekte gegevens en Bescheiden niet waarheidsgetrouw blijken te zijn.

  2. De Overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard of strekking van de verleende opdracht voortvloeit dat deze voor bepaalde tijd is aangegaan.

D.    Gegevens Opdrachtgever

  1. Opdrachtgever is gehouden alle gegevens en Bescheiden, welke Opdrachtnemer Overeenkomstig zijn oordeel nodig heeft voor het correct uitvoeren van de Overeenkomst, tijdig in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking van Opdrachtnemer te stellen.

  2. Opdrachtnemer heeft het recht de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten tot het moment dat Opdrachtgever aan de in het vorige lid genoemde verplichting heeft voldaan.

  3. In geval van opdrachten tot controle van financiële verantwoordingen zal Opdrachtgever Opdrachtnemer op de hoogte brengen van alle overige informatie die voor de uitvoering of voltooiing van de opdracht relevant is.

  4. Opdrachtgever is gehouden Opdrachtnemer onverwijld te informeren omtrent feiten en omstandigheden die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst van belang kunnen zijn.

  5. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de door of namens hem aan Opdrachtnemer ter beschikking gestelde gegevens en Bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn.

  6. De uit de vertraging in de uitvoering van de Overeenkomst voortvloeiende extra kosten en extra honorarium, ontstaan door het niet, niet tijdig of niet behoorlijk ter beschikking stellen van de verlangde gegevens en/of Bescheiden, zijn voor rekening van Opdrachtgever.

E.     Uitvoering Overeenkomst

  1. Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop en door welke perso(o)n(en) de Overeenkomst wordt uitgevoerd.

  2. Opdrachtnemer zal de Werkzaamheden naar beste vermogen en als een zorgvuldig handelend beroepsbeoefenaar uitvoeren. Opdrachtnemer kan evenwel niet instaan voor het bereiken van enig beoogd resultaat.

  3. Opdrachtnemer verzendt Bescheiden en gegevens op elektronische wijze.

  4. Opdrachtnemer spant zich middels een daartoe gesloten service level overeenkomst met haar leveranciers, in voor een optimale beschikbaarheid van en toegang tot de Portal. Opdrachtnemer staat er niet voor in dat de Portal, en de in het kader van de Portal door Opdrachtnemer gebruikte programmatuur foutloos zijn en zonder onderbrekingen functioneren. Opdrachtnemer zal zich er voor inspannen gebreken in de programmatuur binnen een redelijke termijn te laten herstellen, maar Opdrachtnemer staat er niet voor in dat gebreken in programmatuur die niet door Opdrachtnemer zelf  is ontwikkeld, zullen worden verholpen. Opdrachtnemer kan in voorkomend geval het herstel van de gebreken uitstellen totdat een nieuwe versie van de programmatuur in gebruik wordt genomen. Opdrachtnemer is gerechtigd tijdelijke oplossingen dan wel programmaomwegen of probleem vermijdende beperkingen in de programmatuur aan te (laten) brengen.

  5. Opdrachtnemer kan de Portal geheel of gedeeltelijk tijdelijk buiten gebruik stellen voor onderhoud, aanpassingen of verbeteringen zonder dat dit een recht op schadevergoeding van Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer met zich meebrengt. Opdrachtnemer zal de buitengebruikstelling niet langer laten duren dan noodzakelijk, zo veel als mogelijk buiten kantoortijden laten plaatsvinden en, indien mogelijk, pa na kennisgeving aan Opdrachtgever.

  6. Opdrachtnemer is gebonden aan gedrags- en beroepsregels en wettelijke voorschriften en zal deze regels en voorschriften in acht nemen bij de uitvoering van de opdracht. De verplichtingen die voor Opdrachtnemer en degenen die bij of voor Opdrachtnemer werkzaam zijn uit deze gedrags- en beroepsregels en wettelijke voorschriften voortvloeien moet Opdrachtgever respecteren.

  7. Eventueel in de Overeenkomst bepaalde termijnen waarbinnen de Werkzaamheden moeten worden uitgevoerd gelden slechts bij benadering en niet als fatale termijnen. Overschrijding van een dergelijke termijn levert dan ook geen toerekenbare tekortkoming van de Opdrachtnemer en mitsdien geen grond voor ontbinding van de Overeenkomst op. Opdrachtgever kan, bij overschrijding van een dergelijke termijn, wel een nieuwe, redelijke, termijn stellen, waarbinnen Opdrachtnemer de Overeenkomst, behoudens overmacht, wel uitgevoerd moet hebben. Overschrijding van die nieuwe termijn levert wel een grond op voor ontbinding van de Overeenkomst door Opdrachtgever.

  8. De uitvoering van de opdracht is niet – tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk wordt vermeld – specifiek gericht op het ontdekken van fraude. Indien de Werkzaamheden aanwijzingen voor fraude opleveren, zal Opdrachtnemer daarover aan Opdrachtgever rapporteren. Opdrachtnemer is daarbij gehouden aan de door de beroepsorganisatie uitgevaardigde frauderichtlijnen alsmede de daarmee vigerende wet.

F.     Verplichtingen

  1. Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de eigen systemen en telecommunicatiefaciliteiten, met inbegrip van internet, die ten behoeve van de Werkzaamheden worden gebruikt.

  2. Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor de keuze, het gebruik en de toepassing van apparatuur, programmatuur, websites, databases en overige producten en materialen binnen zijn organisatie, voor de keuze, het gebruik en de toepassing van de door de Opdrachtnemer te leveren diensten en voor het in standhouden en bewaken van veiligheidsprocedures en voor goed systeembeheer.

  3. Ingeval Opdrachtnemer toegangs- en identificatiecodes aan Opdrachtgever toekent, mag Opdrachtnemer de toegekende toegangs- en identificatiecodes wijzigen en is Opdrachtgever verplicht ten aanzien van al deze codes geheimhouding te betrachten, daarmee zorgvuldig om te gaan en deze codes uitsluitend aan daartoe bevoegde werknemers bekend te maken.

G.    Geheimhouding en privacy

  1. Opdrachtnemer is verplicht tot geheimhouding tegenover derden die niet bij de uitvoering van de Overeenkomst zijn betrokken. Deze geheimhouding betreft alle informatie van vertrouwelijke aard die hem door Opdrachtgever ter beschikking is gesteld en de door verwerking daarvan verkregen resultaten. Deze geheimhouding geldt niet voor zover wettelijke of beroepsregelen, waaronder begrepen maar niet beperkt tot de meldingsplicht voortvloeiend uit de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme en andere nationale of internationale regelgeving met vergelijkbare strekking, Opdrachtnemer een informatieplicht opleggen.

  2. Opdrachtnemer is gerechtigd de na bewerking verkregen cijfermatige uitkomsten, mits die uitkomsten niet te herleiden zijn tot individuele Opdrachtgevers, aan te wenden voor statistische of vergelijkende doeleinden.

  3. Behoudens uitdrukkelijke, voorafgaande, schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer, is het Opdrachtgever niet toegestaan de inhoud van adviezen, opinies of andere al dan niet schriftelijke uitingen van Opdrachtnemer openbaar te maken of anderszins aan derden ter beschikking te stellen behoudens indien dit rechtstreeks uit de Overeenkomst voortvloeit, geschiedt ter inwinning van een deskundig oordeel omtrent de desbetreffende Werkzaamheden van Opdrachtnemer, op Opdrachtgever een wettelijke of beroepsplicht tot openbaarmaking rust, of Opdrachtgever voor zichzelf optreedt in een tucht-, administratieve, civiele of strafprocedure.

  4. Opdrachtnemer zal de van Opdrachtgever verkregen Bescheiden verwerken met inachtneming van de Wet bescherming Persoonsgegevens.

H.    Industrieel en intellectueel eigendom

  1. Opdrachtnemer behoudt zich alle rechten voor met betrekking tot producten van de geest welke hij gebruikt of heeft gebruikt in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst met Opdrachtgever, voor zover op die producten in juridische zin rechten kunnen bestaan of worden gevestigd.

  2. Het is Opdrachtgever uitdrukkelijk verboden die producten, waaronder begrepen maar niet beperkt tot computerprogramma’s, systeemontwerpen, werkwijzen, adviezen, contracten en andere geestesproducten al dan niet met inschakeling van derden te verveelvoudigen of te exploiteren.

  3. Het is Opdrachtgever niet toegestaan hulpmiddelen van die producten aan derden ter hand te stellen, anders dan ter inwinning van een deskundig oordeel omtrent de Werkzaamheden van Opdrachtnemer.

  4. Alle auteursrechten, octrooirechten, handelsnaamrechten, merkrechten en andere intellectuele eigendomsrechten op de Portal, zijn het exclusieve eigendom van Opdrachtnemer of diens licentiegever(s). De Overeenkomst noch de onderhavige Algemene Voorwaarden beoogt een overdracht van die rechten aan Opdrachtgever.

I.      Overmacht

  1. Indien Opdrachtnemer zijn verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet tijdig of niet behoorlijk kan nakomen ten gevolge van een haar niet toerekenbare oorzaak, waaronder begrepen stagnatie in de gebruikelijke gang van zaken binnen zijn onderneming, worden die verplichtingen opgeschort tot op het moment dat Opdrachtnemer in staat is deze op de overeengekomen wijze na te komen. 

  2. Als duidelijk is dat de overmachtssituatie langer dan 6 weken zal duren, heeft Opdrachtgever het recht de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk en met onmiddellijke ingang schriftelijk op te zeggen, zonder dat Opdrachtnemer gehouden is tot vergoeding van enige schade, op enigerlei wijze verband houdend met die opzegging.

J.     Vergoeding en betaling

  1. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen geschiedt betaling van het Maandbedrag middels een maandelijkse incasso, waarvoor Opdrachtgever verplicht is Opdrachtnemer te machtigen.

  2. De incasso geschiedt maandelijks op voorschotbasis.

  3. Extra diensten worden per kwartaal door Opdrachtnemer gefactureerd aan Opdrachtgever Overeenkomstig de in de Overeenkomst genoemde tarieven.

  4. Indien Opdrachtgever de machtiging voor automatische incasso zonder gegronde reden intrekt of indien de automatische incasso om andere niet aan Opdrachtnemer toe te rekenen redenen niet uitgevoerd kan worden, behoudt Opdrachtnemer zich het recht voor om de toegang tot, dan wel functionaliteit van de Portal te beperken. Indien de automatische incasso niet succesvol uitgevoerd kan worden, zal Opdrachtnemer Opdrachtgever daarvan op de hoogte stellen en zal Opdrachtnemer verzoeken om de verschuldigde vergoeding alsnog over te maken. Indien daarop geen (tijdige) betaling volgt, zal Opdrachtnemer gerechtigd zijn de toegang tot de Portal te blokkeren. Opdrachtgever blijft het overeengekomen Maandbedrag verschuldigd gedurende de periode dat toegang tot de Portal is geblokkeerd.

  5. Alle kosten, ontstaan ten gevolge van gerechtelijke of buitengerechtelijke incassering van de vordering zijn voor rekening van Opdrachtgever.

  6. Indien de financiële positie of het betalingsgedrag van Opdrachtgever naar het oordeel van Opdrachtnemer daartoe aanleiding geeft, is Opdrachtnemer gerechtigd van Opdrachtgever te verlangen, dat deze onverwijld (aanvullende) zekerheid stelt in een door Opdrachtnemer te bepalen vorm. Indien Opdrachtgever nalaat de verlangde zekerheid te stellen, is Opdrachtnemer gerechtigd, onverminderd zijn overige rechten, de verdere uitvoering van de Overeenkomst onmiddellijk op te schorten en is al hetgeen Opdrachtgever aan Opdrachtnemer uit welke hoofde ook verschuldigd is, direct opeisbaar.

  7. In geval van een gezamenlijk gegeven opdracht zijn Opdrachtgevers, voor zover de Werkzaamheden ten behoeve van de gezamenlijke Opdrachtgevers zijn verricht, hoofdelijk verbonden voor de betaling van het factuurbedrag.

  8. De hoogte van de incassokosten worden per 2013 volgens onderstaande staffel toegepast.

    Hoofdsom

    Hoogst %

    Vergoeding incassokosten

    Over de eerste € 2.500

    15%

    Min. € 40,-

    Over de volgende € 2.500

    10%

     Over de volgende € 5.000

    5%

     Over de volgende €190.000

    1 %

     Over het meerdere

    0.5%

    Max. € 6.775

    Deze getallen worden periodiek aangepast aan de wettelijke regeling.

  9. De door Opdrachtgever verschuldigde vergoeding is niet afhankelijk van de uitkomst van de verrichte Werkzaamheden en is gedurende de looptijd van de Overeenkomst verschuldigd ongeacht Opdrachtgever gebruikmaakt van de Portal.

  10. Indien na de totstandkoming van de Overeenkomst, doch voordat de opdracht geheel is uitgevoerd, lonen en/of prijzen een wijziging ondergaan, is Opdrachtnemer gerechtigd het overeengekomen tarief dien overeenkomstig aan te passen.

  11. Tenzij anders vermeld is, zijn genoemde prijzen exclusief BTW.

K.    Reclame

  1. Reclames met betrekking tot de verrichte Werkzaamheden en/of het factuurbedrag dienen per e-mail binnen 30 dagen na de verzenddatum van de stukken of informatie waarover Opdrachtgever reclameert, dan wel binnen 30 dagen na de ontdekking van het gebrek, indien Opdrachtgever aantoont dat hij het gebrek redelijkerwijs niet eerder kon ontdekken, aan Opdrachtnemer te worden kenbaar gemaakt.

  2. Reclames als in het eerste lid bedoeld, schorten de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet op, behoudens voor zover Opdrachtnemer te kennen heeft gegeven dat hij de reclame gegrond acht. In geval van een terecht uitgebrachte reclame heeft Opdrachtnemer de keuze tussen aanpassing van het in rekening gebrachte honorarium, het kosteloos verbeteren of opnieuw verrichten van de afgekeurde Werkzaamheden of het geheel of gedeeltelijk niet (meer) uitvoeren van de Werkzaamheden tegen een restitutie naar evenredigheid van door Opdrachtgever reeds betaalde honorarium.

  3. Indien de reclame niet tijdig wordt ingesteld, vervallen alle rechten van Opdrachtgever in verband met de reclame.

L.     Aansprakelijkheid en vrijwaring 

  1. Opdrachtnemer is jegens Opdrachtgever uitsluitend aansprakelijk voor schade die het rechtstreekse gevolg is van een (samenhangende serie van) toerekenbare tekortkoming(en) in de uitvoering van de Overeenkomst. Deze aansprakelijkheid is beperkt tot het bedrag dat volgens de aansprakelijkheidsverzekeraar van Opdrachtnemer voor het betreffende geval wordt uitgekeerd. Indien, om welke reden dan ook, de aansprakelijkheidsverzekeraar niet tot uitkering overgaat, is de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer beperkt tot het bedrag van het voor de uitvoering van de Overeenkomst in rekening gebrachte honorarium. Indien de Overeenkomst een duurovereenkomst betreft met een looptijd van meer dan een jaar, wordt het hiervoor bedoelde bedrag gesteld op drie maal het bedrag van het honorarium dat in de twaalf maanden voorafgaand aan het ontstaan van de schade in rekening is gebracht aan de Opdrachtgever. In geen geval zal de totale vergoeding van de schade op grond van dit artikel meer bedragen dan € 10.000,- (zegge: tienduizend euro) per gebeurtenis, waarbij een reeks samenhangende gebeurtenissen geldt als één gebeurtenis, tenzij partijen – gezien de omvang van de opdracht of de risico’s die met de opdracht gepaard gaan – reden zien om bij het aangaan van de Overeenkomst af te wijken van dit maximum.

    Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor:

    a.     bij Opdrachtgever of derden ontstane schade die het gevolg is van de verstrekking van onjuiste of onvolledige gegevens of Bescheiden door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer, of anderszins het gevolg is van een handelen of nalaten van Opdrachtgever;

    b.     bij Opdrachtgever of derden ontstane schade die het gevolg is van een handelen of nalaten van door Opdrachtnemer ingeschakelde hulppersonen (werknemers van Opdrachtnemer daaronder niet begrepen), ook indien deze werkzaam zijn bij een met Opdrachtnemer verbonden organisatie;

    c.     bij Opdrachtgever of derden ontstane bedrijfs-,indirecte of gevolgschade, waaronder begrepen maar niet beperkt tot stagnatie in de geregelde gang van zaken in de onderneming van Opdrachtgever;

    d.     bij Opdrachtgever ontstane bedrijfs-, indirecte of gevolgschade, als gevolg van het niet, dan wel niet tijdig kunnen uitvoeren van de Werkzaamheden door Opdrachtnemer

  2. Opdrachtnemer heeft te allen tijde het recht, indien en voor zover mogelijk, de schade van Opdrachtgever ongedaan te maken of te beperken door herstel of verbetering van het gebrekkige product.

  3. Tijdens de uitvoering van de Overeenkomst communiceren Opdrachtgever en Opdrachtnemer met elkaar door middel van elektronische middelen. Opdrachtgever en Opdrachtnemer zijn jegens elkaar niet aansprakelijk voor schade die eventueel voortvloeit bij één of ieder van hen ten gevolge van het gebruik van elektronische middelen van communicatie, waaronder maar niet beperkt tot schade ten gevolge van niet-aflevering of vertraging bij aflevering van elektronische communicatie door derden of door programmatuur/apparatuur gebruikt voor verzending, ontvangst of verwerking van elektronische communicatie, overbrenging van virussen en het niet of niet goed functioneren van het telecommunicatienetwerk of andere voor elektronische communicatie benodigde middelen, behoudens voor zover schade het gevolg is van opzet of grove schuld. Zowel Opdrachtgever als Opdrachtnemer zullen al hetgeen redelijkerwijs van ieder van hen verwacht mag worden doen of nalaten ter voorkoming van het optreden van voornoemde risico’s. De data uittreksels uit de computersystemen van Opdrachtnemer leveren dwingend bewijs op van (de inhoud van) de verzonden elektronische communicatie, behoudens tegenbewijs.

  4. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tegen alle aanspraken van derden, daaronder mede begrepen aandeelhouders, bestuurders, commissarissen en werknemers van Opdrachtgever, alsmede gelieerde rechtspersonen en ondernemingen en anderen die bij de organisatie van Opdrachtgever betrokken zijn, welke direct of indirect met de uitvoering van de Overeenkomst samenhangen. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer in het bijzonder tegen vorderingen van derden wegens schade die veroorzaakt is doordat Opdrachtgever aan Opdrachtnemer onjuiste of onvolledige informatie, gegevens of Bescheiden heeft verstrekt, tenzij Opdrachtgever aantoont dat de schade geen verband houdt met verwijtbaar handelen of nalaten zijnerzijds, dan wel veroorzaakt is door opzet of grove schuld van Opdrachtnemer.

  5. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tegen alle mogelijke aanspraken van derden, in het geval Opdrachtnemer op grond van de wet en/of zijn beroepsregels gedwongen is de opdracht terug te geven en/of gedwongen wordt medewerking te verlenen aan overheidsinstanties welke gerechtigd zijn gevraagd dan wel ongevraagd informatie te ontvangen welke Opdrachtnemer in de uitoefening van de opdracht van Opdrachtgever of derden heeft ontvangen.

  6. Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de door Opdrachtnemer is bruikleen gegeven spullen. Schade hieraan kan Opdrachtnemer direct verhalen op Opdrachtgever.

M.    Gebruik Diensten

  1. Om  toegang te krijgen tot de Portal dient de Opdrachtgever te beschikken over inloggegevens die door Opdrachtnemer worden verstrekt.

  2. De Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor de vertrouwelijkheid en geheimhouding van de door Opdrachtnemer beschikbaar gestelde inloggegevens. 

  3. De Opdrachtgever is aansprakelijk voor het (onrechtmatig) gebruik door derden van de inloggegevens en voor alle handelingen of uitingen die via het account van de Opdrachtgever worden gedaan.

  4. Indien derden zich toegang verschaffen tot het account van de Opdrachtgever, zonder dat dit de Opdrachtgever toegerekend kan worden, dient de Opdrachtgever dit onmiddellijk na ontdekking aan Opdrachtnemer te melden.

  5. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor eventuele schade die de Opdrachtgever mocht lijden als gevolg van ongeautoriseerde toegang tot zijn account door derden.

  6. De Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer van enige vorderingen die derden mochten doen gelden als gevolg van schade die ontstaat door onrechtmatig verkregen toegang tot het account van de Opdrachtgever.

  7. De Opdrachtgever dient Opdrachtnemer onverwijld op de hoogte stellen indien zich wijzigingen voordoen in de naam, e-mailadres(sen) of overige gegevens van de Opdrachtgever.

N.    Opzegging

  1. De overeenkomst kan door Opdrachtgever en -nemer tegen het einde van de overeengekomen termijn schriftelijk worden opgezegd, met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand. Een overeenkomst voor onbepaalde tijd kan tegen het einde van een maand door partijen schriftelijk worden opgezegd, met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand.

  2. Opdrachtgever is gerechtigd de overeenkomst schriftelijk tegen het einde van een maand (tussentijds) te beëindigen met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand, indien Opdrachtgever niet instemt met een voorstel tot wijziging van de Overeenkomst door Opdrachtnemer.

  3. Opdrachtnemer is gerechtigd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen op het moment dat Opdrachtgever aan Opdrachtnemer meedeelt niet meer in staat te zijn om aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen dan wel op het moment dat Opdrachtgever uit de omstandigheden moet afleiden dat de Opdrachtgever niet meer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen dan wel op het moment dat (de onderneming van) Opdrachtgever zijn activiteiten staakt. De Overeenkomst eindigt van rechtswege en met onmiddellijke ingang op het moment dat de (onderneming van) Opdrachtgever geliquideerd wordt, surseance van betaling wordt verleend of failliet wordt verklaard.

  4. De Overeenkomst kan schriftelijk zonder rechterlijke tussenkomst worden ontbonden indien de andere partij, na deugdelijke schriftelijke ingebrekestelling, alsnog nalaat zijn verplichtingen uit de Overeenkomst na te komen binnen 30 kalenderdagen na de ingebrekestelling.

  5. Opdrachtnemer is in geen geval gehouden tot betaling van enige schadevergoedingen gevolge van een beëindiging als beschreven in lid 2 en 3 van dit artikel.

  6. Bij beëindiging van Overeenkomst zal Opdrachtgever terstond het gebruik van de Portal staken en gestaakt houden. Tevens zal Opdrachtgever na beëindiging van de Overeenkomst geen toegang meer hebben tot de Portal en zijn gegevens.

  7. De looptijd van de Overeenkomst wordt niet gewijzigd als gevolg van het plaatsen van bij bestellingen door Opdrachtgever tijdens de Overeenkomst.

  8. Opzegging van een deel van Overeenkomst door Opdrachtgever is slechts mogelijk voor zover het de opzegging van één of meerdere gebruikers en/of administraties en/of modules betreft en Opdrachtgever daarbij uitdrukkelijk aangeeft welke specifieke gebruikers en/of administraties en/of modules opgezegd dienen te worden. De opzeggingstermijn als bedoeld in lid 1 van dit artikel is hierop van overeenkomstige toepassing.

  9. De deelopzegging conform lid 8 van dit artikel heeft niet geldig plaatsgevonden indien Opdrachtgever niet heeft aangegeven welke specifieke gebruikers en/of administraties en/of modules opgezegd dienen te worden. Zolang Opdrachtgever niet (tijdig) aangeeft welke gebruikers en/of administraties en/of modules opgezegd dienen te worden, blijft Opdrachtgever voor deze gebruikers en/of administraties en/of modules het Maandbedrag verschuldigd.

  10. Na het eindigen van de Overeenkomst worden de Bescheiden van Opdrachtgever maximaal 1 maand bewaard. Na die termijn is Opdrachtnemer gerechtigd de Bescheiden te verwijderen van de Portal, zonder voorafgaande mededeling aan Opdrachtgever.

O.    Vervaltermijn

Voor zover in deze Algemene Voorwaarden  niet anders is bepaald, vervallen vorderingsrechten en andere bevoegdheden van Opdrachtgever uit welke hoofde ook jegens Opdrachtnemer in verband met het verrichten van Werkzaamheden door Opdrachtnemer, in ieder geval na één jaar na het moment waarop Opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten en bevoegdheden.

P.     Opschortingsrecht

Opdrachtnemer is bevoegd om de nakoming van zijn verplichting tot afgifte van Bescheiden of andere zaken aan Opdrachtgever of derden op te schorten tot op het moment alle vorderingen op Opdrachtgever volledig zijn voldaan.

Q.    Toepasselijk recht en forumkeuze

  1. Op alle overeenkomsten tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer waarop deze Algemene Voorwaarden  van toepassing zijn, is Nederlands recht van toepassing.

  2. Alle geschillen die verband houden met overeenkomsten tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer, waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waarin Opdrachtnemer is gevestigd.

  3. Het bepaalde in lid 2 weerhoudt de Opdrachtgever er niet van de procesgang van de tuchtrechtspraak te volgen, indien Opdrachtnemer daaraan is, dan wel zijn werknemers daaraan zijn, onderworpen.

R.    Slotbepalingen

  1. Indien enige bepaling uit deze Algemene Voorwaarden  of uit de onderliggende Overeenkomst geheel of ten dele nietig en/of niet geldig en/of niet afdwingbaar mocht zijn, dit ten gevolge van enig wettelijk voorschrift, rechterlijke uitspraak dan wel anderszins, dan zal dit geen enkel gevolg hebben voor de geldigheid van alle andere bepalingen van deze Algemene Voorwaarden of de onderliggende Overeenkomst.

  2. Indien een bepaling van deze Algemene Voorwaarden of de onderliggende Opdracht/Overeenkomst niet geldig mocht zijn om een reden als bedoeld in het vorige lid, maar wel geldig zou zijn indien deze een beperktere omvang of strekking zou hebben, dan zal deze bepaling – vooreerst – automatisch gelden met de meest verstrekkende of omvangrijkste beperktere omvang of strekking waarmee of waarin zij wel geldig is.

  3. Onverminderd het bepaalde in lid 2 kunnen partijen desgewenst in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen. Daarbij zal zoveel mogelijk aangesloten worden bij het doel en de strekking van de nietige c.q. vernietigde bepalingen.

S.     Verklaring inzake politiek prominente personen in het kader van de Wwft

  1. Opdrachtgever verklaart dat hij/zij noch zijn/haar directe familieleden, waaronder te dezen begrepen worden:

    a.     een echtgenoot/echtgenote;

    b.     een partner die naar nationaal recht als gelijkwaardig met een echtgenoot of echtgenote wordt aangemerkt;

    c.     een of meer kinderen en hun echtgenoten of partners;

    d.     een of beide ouders.

    in het buitenland woont én een van de onderstaande functies ooit heeft/hebben uitgeoefend:

    a.     staatshoofden;

    b.     regeringsleiders;

    c.     ministers, staatssecretarissen en parlementsleden; leden van hooggerechtshoven, constitutionele hoven en andere rechterlijke instanties die arresten wijzen in hoogste instantie;

    d.     leden van rekenkamers;

    e.     directies van centrale banken;

    f.      ambassadeurs;

    g.     zaakgelastigden;

    h.     hoge legerofficieren;

    i.      leden van bestuurs-, leidinggevende of toezichthoudende organen van overheidsbedrijven.

  2. Opdrachtgever verklaart niet met iemand die een van de voormelde functies bekleedt samen de uiteindelijke begunstigde te zijn of zijn geweest van een juridische entiteit of juridische constructie of waarmee Opdrachtgever andere nauwe zakelijke relaties heeft of heeft gehad;

  3. Opdrachtgever verklaart niet de enige juridische begunstigde van een juridische entiteit of juridische constructie te zijn (geweest) die is opgezet ten behoeve en ten voordele van iemand die voormelde functies bekleedt of heeft bekleed;

  4. Opdrachtgever verklaart dat zij/hij, dan wel zijn/haar familieleden een van voormelde functies uitgeoefend heeft/hebben of heeft/hebben deel uitgemaakt van een juridische constructie of een zakelijke relatie onderhouden met personen in onderstaande functies, maar die minder dan een jaar geleden beëindigd is/zijn;

  5. Opdrachtgever verklaart dat hij/zij dan wel een familielid wel een van voormelde uitgeoefend heeft, dan wel deel uitgemaakt heeft van een juridische constructie, dan wel zakelijke relatie onderhouden heeft met personen in voormelde functies, maar dat deze meer dan een jaar geleden is/zijn beëindigd;

  6. Opdrachtgever zal –indien een van de hiervoor genoemde opties op hem/haar van toepassing zijn per email aan Opdrachtnemer nader hierover een nadere toelichting geven om welke persoon, welke functie of constructie dit gaat.

  7. Opdrachtgever is gehouden Opdrachtnemer onverwijld te informeren over eventuele wijzigingen in het bovengenoemde.

  8. Opdrachtgever is gehouden indien hij/zij werkzaam is in een onderneming tezamen met anderen, voormelde verklaring ook af te geven voor deze anderen.